Waarom zijn de programma’s voor 12 weken en niet voor bijv. een maand?

Je lichaam heeft deze periode nodig om aan je nieuwe leefstijl te wennen. Doordat je 12 weken met coaching hebt kunnen ontdekken hoe deze leesstijl nu precies werkt en in elkaar zit, zal je merken dat het een automatisme geworden is. En dat is nou juist de bedoeling: een verandering in je levensstijl waar makkelijk aan is te wennen en is vol te houden. ook merk je dan pas wat deze verandering in je levensstijl precies voor je doet. Bij een crashdieet zie je wel op korte verschil, maar dit is dan ook echt alleen voor de korte termijn omdat het niet is vol te houden voor langere tijd. met als gevolg dat je verloren kilo’s er dan ook zo weer aanzitten. Wat je bij VGVitaal gaat leren is dat je met gewoon (verantwoord) eten ook gewicht kunt verliezen en dit is dan wel vol te Houde en heeft dus ook resultaten voor de langere termijn!

Je hebt het steeds over 3 maaltijden per dag, 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes. Als ik deze tussendoortjes nou weg laat, val ik dan sneller af?

Nee, zeker niet. Door deze tussendoortjes te nemen zorg je er voor dat je verbranding hoog blijft. Zie het als een soort kampvuur: Als ik ’s morgens ontbijt maak ik een kampvuur, als ik dan niets meer neem tot aan mijn lunch hou ik dat kampvuur niet brandende. Door het nemen van een tussendoortje ( beetje hout weer op het vuur) blijft deze wel branden. Op het moment dat je verbranding (vuurtje uit) op een lager pitje komt zal er eerder een vetreserve worden aangelegd.

Door mijn werk zou het me beter uitkomen om in de middag warm te eten en dan ’s avonds een lichtere maaltijd te nemen. Kan dit of moet ik echt de volgorde van uit het menu aanhouden?

Je kunt de lunch en het avondeten gewoon met elkaar omwisselen. Soms zou het zelfs ook nog in je voordeel kunnen werken. Overdag is je verbranding hoger en heb je meer voedingsstoffen nodig vaak dan ’s avonds.

Ik lust geen boter/margarine op mijn brood. Kan ik dit gewoon dan weg laten?

Je zal door het eten van de rest van de voedingsmiddelen in het menu wel genoeg vetten binnen krijgen, dat is niet het probleem. Maar wat je wel mis gaat lopen als je deze vetten weg gaat laten zijn de vitamines die hier in zitten. Zorg er dan dus wel voor dat je aanvulling neemt om geen tekort te krijgen aan vitamine A en D. Dit te kort zou je eventueel kunnen opvangen door een voedingssupplement te nemen. Ket er hierbij wel op dat er veel synthetische voedingssupplementen op de markt zijn, die niet of nauwelijks opgenomen kunnen worden door het lichaam. Mocht je interesse hebben in 100% natuurlijke voedingssupplementen dan vertel ik je daar graag meer over. Denk hierbij bijv. ook aan plantaardige omega capsules!!!